Over mij

Ik ben iemand die 25 jaar in het onderwijs heeft gewerkt en heeft gezien, ervaren waar het klopt én waar het misgaat. Niet omdat mensen niet willen of kunnen, maar omdat ze vastzitten in verhoudingen, invloed en machtsdynamieken die niet kloppen.

 

Ik ben begonnen als leraar in de klas, daarna als intern begeleider, later adviseur voor schoolleiders, bestuurders en andere stakeholders in het Rotterdamse onderwijsveld. Alles ertussen in heb ik ook gedaan.

 

Veel geleerd in de praktijk en door theorie in verschillende opleidingen. Altijd gericht op het willen doorgronden van mens-organisatie ontwikkeling, transities, veranderkunde en systemisch denken. 

 

Sinds 2019 werk ik als zelfstandig ondernemer en sinds 2024 als partner van Buro Hebe een buro dat zich inzet voor maatschappelijke onderwijskundige opgaven. Ik help hen van binnenuit met postionering, strategie en eigen gekozen aanpak. Daarbuiten werk ik ook met anderen die vastlopen in complexiteit, richting en positie zoeken. 

 

 

Lees meer

Mijn missie

Ik help mensen en organisatie kiezen wie ze zijn, waar ze voor staan en willen gaan, zonder het voor hen of zonder hen te doen , zodat eigenaarschap, verantwoordelijkheid, autonomie, rust en dat wat in aanleg (ontzichtbaar)  al aanwezig is kan ontstaan. 

Hoe ik werk

Ik ben geen adviseur die met oplossingen of adviesrapporten komt. Ik ben ook geen coach die motiveert, ookal heb ik wel mijn NOBCO registratie. Ik ben ook geen projectleider, programmamanager of procesbegeleider die een implemenatie van een programma of een plan (bege)leidt. Dat heb ik gedaan en veel in geleerd. Ik ben een richtinggevend denker, een systeempartner en ontwerper van strategieen.  Ik lees het systeem. Ik duid jouw rol. andere rollen, invloed en machtsdynamieken. Ik zie door de bomen het bos en de routes die er al liggen. Ik weet dat ik niet weet en vind dat comfortabel, omdat ik dan nieuwsgierig en vanuit een andere positie kijk, met andere taal en andere vragen scenario's kan schetsen waarmee jij voor uit kunt komen naar de plek waar je wilt zijn om het verschil te maken waar jij naar verlangt. 

Mijn fundament

Mijn nieuwsgierigheid, mijn vermogen om complexiteit te begrijpen en mijn generatieve vermogen, dragen bij aan aan het heroverwegen en bevorderen van nieuwe alternatieven en kennis. Mijn achtergrond in het funderend onderwijs, gecombineerd met mijn ervaring in innovatie, organisatieadvies, coaching en leidinggeven, vormen mijn brede basis. Ik geloof in het belang van filosofisch denken, dialoog en lerende-en  onderzoekende houding om duurzame veranderingen teweeg te brengen.

Mijn visie op leren:

Leren is geen linieair proces. Het is een beweging van binnen naar buiten en weer terug. Je volgt, voegt in ,voegt toe, breekt open en creert. Leren vraagt om veiligheid én uitdaging, structuur én vrijheid. Oude kennis én nieuwe kennis. Leren is een sociaal én autonoom proces. Je ontwikkelt je in relatie tot anderen. Niet door antwoorden te krijgen, maar door goede vragen te durven stellen. Door ruimte te ervaren om te falen, te reflecteren te experimenteren en in te oefenen. 

Mijn visie op het leren organiseren:

Een lerende organisatie is geen verzameling van individueel leren, maar een ecosysteem dat zichzelf in beweging houdt door kennisdeling, toepassen van kennis, ontsluiten van kennis en kenniscreatie. Zoals Ikigai waarin zingeving, wat je wenst, wat nodig is en wat waarde heeft samenkomen.  Het leren organiseren betekent voor mij: ruimte maken voor collectieve reflectie, nieuwsgierigheid voeden, verkennen, fouten benutten, eigenaarschap versterken en verschillen waarderen.

Mijn visie op professionaliseren

Professinalisering is geen optelsom van trainingen. Het is een innerlijk proces waarin mensen zich verhouden tot hun taak,  tot elkaar, tot de bedoeling.  Het vraagt ruimte om jezelf te kennen én om je werk steeds opnieuw uit te vinden. Om te ontdekken waar jouw kracht ligt, wat je belemmert en hoe je met anderen kunt bouwen aan iets groters. Teamgericht professionaliseren richt zich op gezamenlijke groei en ontwikkeling van het team. Het gaat om het vergroten van collectieve intelligentie, samenwerking en onderlinge afstemming gericht op de taak/ taken die bijdragen aan de ambitie, de bedoeling, de missie. 

Mijn visie op veranderen, transitie, transformatie

Mijn visie is gericht op het creeren van duurzame verandering door het combineren van verandering, transitie en transformatie. Ik geloof dat echt transformatie begint bij de mensen zelf en in de manier waarop ze met elkaer samenwerken en nieuwe mogelijkheden omarmen. Het is de kracht van collectieve wijsheid en authentieke samenwerking die deuren opent naar innovatie. 

 

 

Wil je kennismaken? Neem gerust contact met me op.

Neem contact op